3 етап DCU

Дрифтінг продовжується!

Евакуатор сервісу “Тачки” з автомобілем екіпажу 909 відправився в сонячну Одесу для участі в третьому етапі Belshina Drift Competitions of Ukraine.

Кваліфікаційні заїзди та змагання відбудуться вже найближчими вихідними – 29-30 липня. Шукайте наш намет у місці проведення змагань.

Також нагадуємо, що нещодавно сервіс “Тачки” почав надавати послуги евакуатора. Звертайтесь за телефоном 096 103 103 5.

Lviv Drift 2017

На початку червня сервіс “Тачки” підготував автомобіль екіпажу 909 до участі в першому раунді всеукраїнської серії з дрифтінгу.

Що таке дрифтінг?

В англійській мові є близько 30 значень слова drift, серед яких “знесення”, “течія”, “переміщення по вітру”. Мабуть, найкраще відштовхуватись від слова drifting, що означає “дрейфуючий”. Автомобіль в дрифтінгу наче дрейфує по трасі, при цьому, його рух залежить від ретельно натренованих навичок пілота дрифт-кара.

Якщо говорити технічною мовою, то дрифтінг – це проходження поворотів на спреціалізованій трасі за допомогою керованого заносу автомобіля.

Оцінюються такі показники: кут проходження заносу, кількість диму, утворюваного тертям шин, синхронність повтору траекторії руху в парних заїздах. Для участі в цьому виді автоспорту потрібно автомобіль із заднім приводом, а також тренування, тренування і ще раз тренування.

Тюнінг

У таких компаній, як LG Electronics, майбутнє розписано не те що по годинах – по днях, роках і, мабуть, десятиліттях. В будь-якому випадку, про начинку автомобілів нийближчих двох-трьох років там знають абсолютно точно. І вже сьогодні на прикладі концепт-кара Gea від дизайн-ательє Italdesign Giugiaro пропонують неймовірно цікаву система спілкування з автомобілем – за допомогою smart-годинника LG Watch Urbane LTE. За допомогою спеціального додатку годинник показує основну інформацію про стан автомобіля, а також можуть закривати і відкривати двері. Зручно – не потрібно носити з собою брелок, який то відстовбурчує кишеню, то губиться.

Особливої причина для гордості тут немає, але факт залишається фактом – до непристойності мініатюрні smart стають звичайним явищем на вулицях наших міст. Замінюючи собою повномасштабні великі авто, ця крихітка, однак, також готова претендувати на оригінальність, і допомогти їй в цьому береться сам Carlsson. Запакований тюнерами продукт називається Carlsson Smart CK10 і відрізняється від своєї родоначальниці 17-дюймовими легкосплавними дисками з полірованими кромками, аеродинамічним обвісом (задній бампер повністю новий!) і інтер’єром на замовлення (в ньому можна буде побачити шкіряні або замшеві сидіння з помаранчевою чи будь-якою іншою ниткою, кермо зі шкіряною або алькантаровою оббивкою і подібні дрібниці). На підлозі шукайте антрацитово-сірі килимки, абсолютно дорослі накладки педалей, з якими – ледь не забули – перегукуються ручки перемикання передач і ручного гальма з того ж високоякісного алюмінію.

Проапгрейдити Tesla Model S сьогодні вважатимуть за честь немало компаній, але наважуються на це лише найвідчайдушніші голови всесвітньої тюнінг-тусовки. Покращити модний серед мільйонерів автомобіль нелегко, але студія RevoZport не з боязких! Її аерокит RevoZport R-Zentric не просто для краси – з його допомогою розширений сам автомобіль і колія його коліс (+40 мм), що підвищує стійкість в поворотах. Колеса – це тепер легкі ковані диски Klassen ID Forged розміром 22х9,5 дюйми спереду і 22х11 дюймів позаду під шини з шириною 255 і 295 мм. Комплект обвісу виготовляється з карбону (безумовно!) і складається з нового переднього спліттера-губи, розширених бокових спідничок і заднього дифузора. В салоні RevoZport додав кілька якихось дрібниць на кшталт інстальованих планшетів Ipad Mini для пасажирів задних сидінь.

Універсали

Тяжіння провідних світових тюнерів до універсалів дивне, але ані зла критика, ані тонкі натяки ніяк не впливають на авторитетів – як кажуть, можемо собі дозволити. Ми вибрали декілька найцікавіших «вагонів».

Швидше!

Майстри Abt Sportsline постарались зробити так, щоб практичний дизельний універсал Passat B8 ніхто не зміг звинуватити в неквапливості. З першого погляду зрозуміло, що тепер це не добротний бюргерський візок, а дещо гаряче, яке проте не втратило «вагонних» рис. Після перечіпування електроніки дизельний мотор видає 280 к.с. (+40 к.с.), при чому налаштувальники роблять акцент на тому, що вони досягли найкращого балансу потужності та надійності. Зовнішній обвіс підкреслює нові драйверські претензії Passat: зухвалий передній спойлер, гриль радіатора, накладки порогів і задній спойлер. Машину забезпечили спортивними пружинами, поставили на 20-дюймові колеса Abt FR і сказали замість напуття: «Швидше!»

Найшвидша

Ательє AMG випустило модель Mercedes-AMG C63 S Estate – це новий офіційний медичний автомобіль FIA, який буде присутнійна кожному етапі світового чепіонату Формули 1. В салоні чотири спортивних ковші з шеститоречними ремнями для екіпажу із трьох медиків, в 490-літровому багажнику – комплект аварійно-рятувального спорядження, аж до дефибрілятора. Технічна начинка дає підстави вважати, що перед нами найбільш швидка «швидка допомога» у світі. 4-літровий V8 бітурбо видає максимальну потужність 510 к.с. і обертовий момент 700 Нм, з нуля до 100 км/год. «таблетка» розганяється за 4,1 секунди. У машини 7-ступенева спортивна коробка передач AMG Speddshift MCT і електронне блокування диференціалу заднього мосту. Допрацьовані вихлопна система, підвіска, встановлені керамічні гальма з передніми дисками діаметром 402 мм і колеса розміром 245/35 К19 (пердні) і 265/35 R19 (задні).

По-сімейному

Майстерня Va1h взялась за значно домашніший варіант – бюджетний по штутгартским меркам «вагончик» Mercedes-Benz C180 CGI. Його стандартний (156 к.с.) 1,6-літровий двигун форсували до 192 сил і 300 Нм, тепер універсал може перевозити сімейну поклажу зі швидкістю 230 км/год. Із зовнішній ознак прокачки – спортивний вихлоп з нержавіючої сталі, укорочені на 30 мм пружини і 20-дюймові ковані диски Va1h – 8,5-люймової ширини спереду та 10-дюймової позаду. Карбоновий аерокіт містить передній спойлер і задній дифузор. Симпатично!

На нервах

Універсал Audi RS6-R сам по собі дуже серйозний автомобіль, а після втручання в його долю спеціалістів – Abt Sportsline ця машина стала просто недоторканою – настільки по-новому та амбіціозно вона тепер виглядає. Карбоновий обвіс (спойлери, повітрозабірник, вставка крила) робить солідний «караван» динамічнішим, більш того – надає йому деяку нервозність. Навіть на парковці це авто не виглядає статичним, здається, що воно ось-ось зірветься з місця і понесе свої сіро-матові боки до самого горизонту. Вважати так є всі підстави, адже під капотом у ABT RS6-R цілих 730 сил (+70 к.с.), тому максималька обіцяна на рівні 320 км/год. Литі диски з шинами 295/25 ZR22, звичайно, не для нашого життя, але для європейських автобанів підійдуть. В салоні додались карбон, алькантара і фірмові вставки, але на швидкість це точно ніяк не впливає.

Ігор Широкун

Техніка і сервіс

Дружба ґаджетів

Компанія Mitsubishi Motors подружила мультимедійні системи своїх автомобілів зі смартфонами, які разом з пасажирами їздять в їх салонах. Нову штатну аудіосистему назвали Smartphone Link Display, оснастили її протоколами Android Auto (Google) і CarPlay (Apple) і навчили глибокій інтеграції зі смартфонами, що до неї підключаються. Тобто всі інформація зі смартфона на базі Android або iOS виводиться на сенсорний екран головного пристроя автомобіля, а штатні органи управління «головою» стають органами управління смартфоном. Таким чином, за допомогою нової аудіосистеми можна здійснювати дзвінки, надсилати набрані голосом SMS-повідомлення і листи email. Очевидно, можна також керувати відтворенням музики, що зберігається в телефоні, та користуватись мобільною навігацією. Виходить, що Smartphone Link Display підвищує безпеку руху, оскільки для користування смартфоном не потрібно брати його в руки і відволікатись від дороги – оперувати функціями мобільного можна за допомогою голосових команд, клавіш на кермі або сенсорного екрану мультимедійної системи. Залишилось дочекатись, коли Google і Apple почнуть офіційно підтримувати роботу цих програмних продуктів на території України.

Без пілота через континент

Виробник автокомпонентів Delphi створив свій безпілотний автомобіль. В компанії стверджують, що він вийшов повнофункційним – комплекс технологій активної безпеки дозволяє здійснювати довгі автономні поїздки. Транспортний засіб здатний миттєво приймати рішення у найрізноманітніших ситуаціях, до прикладу, роз’їзд на чотирьохсторонньому перехресті, виїзд на швидкісне шосе з прилягаючої дороги, розрахунок безпечного маневру навколо велосипедиста, що петляє міською вулицею. Як і інші подібні автомобілі, змонтований на шасі Audi SQ5 безпілотник Delphi окрім іншого використовує для орієнтації на дорозі радари, а для обробки та прийняття рішень – висококласний швидкодіючий багатозадачний процесор.

І найцікавіше – Delphi настільки впевнений у своєму дітищі, що планує надіслати його в пробіг через всі Сполучені Штати Америки – від моста «Золоті ворота» у Сан-Франциско до самого Нью-Йокра. А це понад 5600 км! Стільки ще не проїжджав жоден безпілотний автомобіль у світі.

В положенні лежачи

Специфіка руху мотоцикла, як одноколійного транспорту, вимагає своїх, чисто «двоколісних» електронних пристроїв активної безпеки. Система Bosch MSC, яка є, по суті, аналогом автомобільної ESP, позначила нову тенденцію в боротьбі за безпеку мотоциклів. Справа в тому, що мотоцикл в поворотах нахиляється і це значно ускладнює умови керування, зокрема при розгоні і гальмуванні. Bosch MSC (Motorcycle Stability Control) створена на основі ABS і додатково включає в себе сенсор нахилу. Система розпізнає блокування або пробуксовування коліс на найпершій стадії і запобігає розвитку небезпечної тенденції. Завдяки цьому водії байків отримують можливість гальмувати при сильному нахилі під час повороту, не ризикуючи при цому втратити управління. Для цього MSC вираховує найвигідніший розподіл гальмівного зусилля між двома колесами. Функція контролю стійкості може бути доповнена адаптивним контролем протибуксувальної системи, системи швидкого старту або утриманняя мотоцикла на підйомі та спуску. Інакше кажучи, мотоцикл ефективно і безпечно розганяється навіть на мокрій і брудній дорозі, не перевернеться через переднє колесо при різкому гальмуванні на спуску і не ставатиме «на козу» за неакуратного відкриття дросельної заслінки.

Ігор Широкун

Весняні загрози

Весна завжди приносить зміни. Одних ми чекаємо, інші ж можуть виявитись зовсім небажаними. Як вчасно розпізнати характерні сезонні неприємності? Сьогодні ми поговоримо про весняну пильність.

Зміна сезону з холодного на теплий – явище глобальне. Разом з природою змінюються не тільки люди, а й оточуючі рукотворні об’єкти. Найсерйозніша небезпека весни полягає в тому, що навіть досвідчений водій зустрічає її з полегшенням: ух, перезимували! Це й не дивно – тепла погода «скасовує» багато дорожніх труднощів, якими нагороджує автомобілістів зима. Але можливість нарешті підвищити середню швидкість і кермувати активніше вступає в протиріччя з новими весняними ризиками. Тож для грамотного водія зміна сезону – це перш за все сигнал перебудувати свою ментальність на літній режим, а також потроїти увагу на час перехідного періоду. Куди спрямувати свою пильність, спробуємо розібратися разом.

Дороги

Разом зі снігом з дороги сходить асфальт – це чиста правда, особливо нинішньою весною. Весняних ям багато і вони розташовані безсистемно, в найбільш неочікуваних місцях. А найгірше те, що до нових ям часто ще не встигли добратись ремонтники і багато з них є буквально небезпечними. Такі ями бувають настільки глибокими, що поміщають половину колеса легкового авто, і тому з легкістю призводять до руйнування шини (а то й підвіски), з повною втратою контроля над машиною. Не слід покладатись на свій гострий зір та швидкісне кермування – місцями наші траси прикрашають вельми обширні «сузір’я» ям, які займають всю ширину проїжджої частини. Оскільки подібні ями зазвичай помічають в останній момент, їздити з високою швидкістю на початку весни можна тільки по добре знайомих дорогах.

Якщо сніг здирає з доріг шари асфальту, то розмітку і поготів! Її відсутність на багатосмугових дорогах небезпечне ДТП, в яких дуже нелегко виявити винуватця. Звичайно, простіше за все триматись свого місця на крайніх смугах, але й в середніх рядах потрібно «вести відлік» потрібної смуги, візуально прив’язуючись до країв проїжджої частини, бордюрів, відбійників. Майте на увазі, що напівстерта розмітка на дорозі може закінчитись несподівано, тому на малознайомих ділянках слід не забувати про своє постійне «позиціювання» на проїжджій частині з прив’язкою до іншої дорожньої інфраструктури. Особливо небезпечно втратити розмітку вночі, коли вона слугує одним із основних орієнтирів на дорозі – пам’ятайте про це в нічних поїздках.

“Підсніжники”

В провінційних містах весною з’являються велосипедисти, вони особливо небезпечні у перші дні свого сезону. Мова не йде про спортсменів в спеціальній формі та на дорогих велосипедах – якраз вони правила знають і шанують. Велика небезпека іде від немолодих людей з не нейбільш гострим слухом і зором, які до того ж не мають глибоких знань Правил дорожнього руху. Вони дуже небезпечні вночі, оскільки їх двоколісні машини рідко бувають укомплектованими ліхтарями та світловідблискуючими елементами. Але не залежно від часу доби кожен роз’їзд з таким велосипедистом повинен відбуватись з особливою акуратністю.

Автомобілістів, які їздять тільки в теплий час року, зараз небагато. В цьому випадку можна говорити про дачників – міщан, фодіїв вихідного дня, які відкривають свій сезон в березні-квітні. Часто в них старі, тихохідні та недоглянуті машини, перевантажений багажник і своєрідна манера водіння з позабутими за зиму навиками кермування. Опинившись в потоці поруч з таким «підсніжником», будьте готові до несподіваних маневрів з його сторони.

Ще один сезонний сюрприз для автомобіліста – скутеристи і мотоциклісти, особливо активні в перші теплі дні. Більше турбот приностять скутери, оскільки в основному це підлітки зі всіма відповідними цьому віку особливостями. Здебільшого вони збираються в групи, які хаотично переміщуються, несподівано з’являючись на проїжджій частині. Дорослі байкери на мотоциклах, як правило, краще організовані і приносять оточуючим мінімум незручностей, а байкери-одинаки небезпечні своєю несподіваною появою. Нюанс в тому, що швидкість руху потужних байків часто буває вище швидкості потоку. Враховувати цей фактор доведеться аж до осені, відстежуючи появу мотоциклістів у дзеркалах та в передньому секторі.

Пішоходи

З приходом тепла підвищується активність дітлахів: пішки, на велосипедах, скейтах і роликах хлопчики та дівчатка з’являються серед всього іншого і на проїжджій частині. Найбільш непередбачувані діти і підлітки, які зібралися в групи. Зона ризику – виїзди з дворів, території біля шкіл, парків і спортивних майданчиків. Не слід забувати, що лірично налаштовані представники молодого покоління люблять гуляти в малопомітних навушниках, тому не завжди реагують на звук двигуна і клаксон автомобіля.

В Україні введуть нові права

В 2017 році в нашій країні повинні з’явитись водійські посвідчення єврозразка. Окрім зміненого зовнішнього вигляду вони міститимуть і більш вагомі новації.

Введення нових правил передбачено планом імплементації Директиви 2006/126/ЄС Європейського Парламенту і Ради від 20 грудня 2006 року про водійські посвідчення, затвердженим розпорядженням Кабміну України №114 від 18.02 2015 року. Цей документ вводить єдині для всіх країн-членів ЄС положення відносно видачі нацональних посвідчень водія для забезпечення їх взаємного признання і, як наслідок, подальшого спрощення вільного переміщення автомобілістів між країнам-членами ЄС. Директивою також затверджено технічний опис прав єврозразка, відрегульовані умови розміщення в них мікрочіпа, а також умови видачі посвідчень (вікові та кваліфікаційні) та їх періодичної заміни.

Термін дії – менше

Одна з найголовніших змін, яка очікує вітчизняних автомобілістів, – суттєве скорочення терміну дії прав. Згідно Директиви 2006/126/ЄС посвідчення категорій АМ, А1, А2, А, В, В1 і ВЕ будуть дійсні 10 років, С, СЕ, С1, С1Е, D, DE, D1, D1E – 5 років.

Щоправда, вищезгаданим документом передбачено, що можна збільшити термін дії прав категорій АМ, А1, А2, А, В, В1 та ВЕ до 15 років. Під час обміну прав водії обов’язково повинні будуть проходити медкомісію. Нагадаємо, що згідно діючого законодавства водійські посвідчення в Україні не залежно від категорії видаються на значно довший термін – 30 років.

Окрім цього директивою передбачені додаткові обмеження терміну дії прав (без вказування чіткого часу), які можуть вводитись у відношенні починаючих водіїв з метою підвищення безпеки руху, всіх водіїв – в якості міри впливу на злісних порушників ПДР або збільшення частоти проведення медперевірок, а також водіїв старше 50 років при відновленні водійського посвідчення – для направлення на курси підвищення кваліфікації і, знову ж таки, частіших медперевірок (при заміні посвідчення, в якогог закінчився термін дії).

Нові категорії

У водійських посвідченнях євррозразка з’являться дві нові категорії – АМ і А2. Зокрема, категорія АМ буде представляти право на управління двоколісними або триколісними транспортними засобами (ТЗ) з максимальною швидкістю на більше 45 км/год. А категорія А2 дозволятиме їздити на мотоциклах потужністю не більше 35 кВт (48 к.с.), співвідношення потужності/ваги яких не більше 0,2 кВт (0,27 к.с.)/1 кг. При цьому в документах єврозразка не буде існуючої зараз категорії Т, яка дозволяє в Україні керувати трамваями і тролейбусами.

Крім цього з 2017 року дещо зміниться мінімально допустимий вік для отримання певних категорія прав. Зокрема, зараз для видачі водійського посвідчення категорії А (управління мотоциклами) він складає 16 років, а буде – 20. Для категорії С (вантажівки) допустимий вік підвищиться з 18 до 21 року, СЕ (вантажівки, що експлуатуються з причіпами) – з 19 до 21 року, а для категорій D і DE (автобуси і автобуси з причіпами) – з 21 до 24 років. При цьому більш лояльними стануть вимоги до віку осіб, що керують легковими ТЗ і легкими вантажівками з причіпами – такі права можна буде отримати не в 19, а на рік раніше.

Медогляди

Показово, що вищезгаданою Директивою не передбачені обов’язкові медоглядидля отримання прав – в ній задекларовано, що претендента необхідно відправляти на них лише у випадку, якщо при проведенні елементарних тестів (наприклад, перевірці гостроти зору або слуху) будуть виявлені якісь фізичні відхилення.

Директива також встановлює єдині для всіх країн ЄС вимоги до фізичного стану водіїв. В порівнянні з діючим законодавством України є більш лояльні норми (зокрема, до осіб з цукровим діабетом, епілепсією, виразкою шлунка та дванадцятипалої кишки, захворюваннями нирок). Немає також обмеження по росту (в нас права не видаються особам, нижче 150 см).

Важливо відзначити, що Директива передбачає лояльніші вимоги і для осіб з обмеженими можливостями. Для цього введені спеціальні цифрові коди фізичних недоліків водія, які будуть вказуватись в правах (наприклад, кермування тільки в окулярах, зі слуховим апаратом, ортопедичним протезом тощо)., а також коди переобладнання ТЗ для водіїв з інвалідністю (ручна педаль газу або гальм, змінений важіль коробки передач, ручний ортопедичний апарат на кермі тощо). Також існують цікаві коди для починаючих водіїв – обмеження максимальної швидкості, заборона на поїздки в вепний час доби, на автомагістралях та інші.

Здача на права

Директива встановлює єдині для всіх країн вимоги до підготовки претендентів на отримання посвідчення водія, вводить вимоги щодо базової кваліфікації і підготовки осіб, які приймають екзамени на право кермування, а також уніфікує вимоги до амих екзаменів.

З цікавих вимог до кандидатів на отримання водійського посвідчення відзначимо здатність враховувати фактори ризику в залежності від різних дорожніх умов, розуміння карти автомобільних доріг, електронних навігаційних систем, знання методів визначення причин несправності та ін. На практичному екзамені буде оцінюватись не лише правильність управління транспортним засобом, а й вміння майбутнього водія перевірити рівень мастила, гальмівної і охолоджуючої рідин, правильність завантаження транспортного засобу тощо.

Згідно плану імплементації Директиви 2006/126/ЄС всі відомства, задіяні в процесі видачі прав, підготовки/перепідготовки водіїв, проведення медкомісій (МВС, Мінюст, МОЗ, Міносвіти та інші) повинні привести свої нормативні акти у відповідність з вимогами євродокумента.

Водійські посвідчення єврозразка повинні почати видавати у 2017 році, а всі старі посвідчення потрібно буде замінити на європрава до 19 січня 2033 року.

Юлій Максимчук

Бронеавтомобілі Saxon AT-105

В лютому минулого року в Україну прибула перша партія із 25 британських бронеавтомобілів Saxon AT-105 компанії GKN, придбаних по 57 ти. доларів. Які ж їх тактико-технічні характеристики?

Історія виготовлення армійської броні GKN починається в 1767 році із залізничної компанії Dowlais з південного Уельса. До середини 60-х років ХХ століття GKN оформився як бренд автомобільних агрегатів. Після придбання фірм Birfield і Vandervell, що виготовляють коробки передач, ведучі мости, підшипники та виливки, він почав випускати автомобільну техніку. Після приєднання відомого виробника колісних дисків і броньованих кузовів Joseph Sankey Ltd. з Тілфорда було відкрито військове відділення GKN Sankey Ltd. (з 1981 року – GKN Defence). Сьогодні компанія GKN Defence входить в концерн BAE Systems Land Systems.

КОНСТРУКЦІЯ

В якості донора для розробки багатоцільового БТР було взято 8-тонну повнопривідну вантажівку Bedford TM 4-4, яка випускається для британської армії з вересня 1980 року. Перші бронеавтомобілі AT-105 Saxon надійшли на озброєння МО Великобританії в 1983 році. В 1984 році близько 200 машин було експортовано в Бахрейн, Кувейт, Малайзію та Оман.

Конструктивно багатоцільовий БТР АТ-105 Saxon з бойовою масою 10,7 т споряджений несучим стальним броньованим корпусом з рознесеною стальною бронею (зовнішній шар 14 мм), броньованим склом і амбразурами для ведення вогню. В Saxon використана бронева сталь гетерогенного типу з поверхневою цементацією і в’язкою основою.

Сьогодні на ринку пропонуються моделі Saxon як з лівостороннім, так і з правостороннім кермовим управлінням, механік-водій розташовується спереду, двигун – зліва або справа від нього відповідно. Ззовні двигун захищений горизонтальними жалюзями. Радіатори системи охолодження прикриті лабіринтною бронею.

Додатково транспортний засіб для комфорту екіпажа і десанту обладнано кондиціонером, вентиляцією фільтруючого типу, а також автономним обігрівачем двигуна та салону.

ОЗБРОЄННЯ / ЗАХИСТ

В передній частині бронетранспортера розташована нерухома башта з люком та бійницею для ведення вогню з автоматичної зброї калібру 7,62 або 12,7 мм по наземних та повітряних цілях. Поруч знаходяться прилади для кругового спостереження.

В задній частині корпуса розміщене десантне відділення на 8-10 людей. В ньому вздовж бортів розташовані лавки. Для швидкої висадки десантна ззаду знаходяться подвійні двері. В якості альтернативи замість десанту на борт можна взяти до 2 тонн вантажу. Ще одні двері встановлені в боковій частині кузова зі сторони механіка-водія. В машинах сухопутних військ Великобританії на місці бокових дверей були зовнішні контейнери для майна десанту.

Бронювання автомобіля відповідає стандарту НАТО STANAG 4569 рівень 4, тобто витримує постріли зі зброї калібру 7,62 мм, а V-подібний профіль дна здатний послабити дію вибухової хвилі протитанкових мін та фугасів з масою вихубової речовини до 10 кг в тротиловому еквіваленті. До речі, бризковики AT-105 Saxon виконані із тонколистної сталі і у випадку підриву на міні відводять частину вибухової хвилі з-під дна машини. Посилити бронезахист можна за рахунок використання бронемодулів навісної пасивної броні. Бензобак також захищений – він вибухозахисний та кулестійкий.

ДВИГУН

В базовій комплектації БТР AT-105 Saxon комплектувався 6-циліндровим дизелем Bedford 500 робочим об’ємом 8,2 л і потужністю 150 к.с. при 2800 об./хв. Його максимальна швидкість – 96 км/год., а запас ходу без дозаправки – 480 км. Існували також версії Saxon з дизелем Perkins T6.3544 (195 к.с. при 2500 об./хв.) та 6,5-літровим бензиновим мотором Rolls-Royse B81 в 164 к.с. і автоматичною 5-ступеневою КП Allison HA-545. Вона містить одноступеневий гідротрансформатор Allison з функцією блокування і автоматичної зміни обертового моменту в діапазоні від 1:1 до 9:1.

Останні моделі бронетранспортера, які знаходились на озброєнні силового відомства Великобританії, комплектувались 6-циліндровим дизельним агрегатом Cummins 6BT з турбонаддувом. Робочий об’єм двигуна складав 5910 куб. см. і був здатний видавати максимальну потужність в 160 к.с. Він поєднувався з автоматичною 5-ступеневою КП. В БТР застосовується 2-ступенева роздаткова коробка Burman з пневмоприводом механізма відключення переднього моста.

ХОДОВА

Автомобіль має повний привід 4х4, який можна підключити з блокуванням міжколісних диференціалів. Передній і задній нерозрізний міст з планетарними колісними редукторами марки Dana-Spicer/GKN-Kirkstall SD66. Підвіска переднього моста Hendriсkson на двох, а заднього – на трьох півеліптичних ресорах з гідроамортизаторами і стабілізаторами поперечної стійкості. Сапуни мостів виведені вище рівня рами. Передавальне число головної передачі 5,89:1. БТР оснащений гальмами барабанного типу з пневмоприводом, ABS і авторегулюванням, системою запобігання замерзанню привода взимку. Енергоакумулятори гальм встановлені на обох осях. Автомобіль здатний подолати “стінку” висотою до 0,4 м, під’оми крутизною до 60% і броди глибиною до 1,1 м. Радіус розворота – 7,6 м. БТР “взутий” в кулестійкі шини Michelin G20 PILOT XZL 395/85 R20.

МОДИФІКАЦІЇ

Окрім командно-штабної машини, обладнаної комплектом засобів зв’язку і переговорним пристроєм салон-вулиця, існувала і ремонтно-евакуаційна версія бронеавтомобіля з 16-тонної лебідкою і фарою-шукачем, а для виконання поліцейських місій – патрульна машина зі спеціальним водометом. Всі вони комплектувались системою пожежогасіння. Існує варіант і санітарного бронеавтомобіля. Для використання в якості інженерної техніки БТР обладнали бульдозерним відвалом і спецзасобами для утворення проходів у загородженнях і розтягування завалів.

Єгор Вітровський

Тест-драйв модельного ряду Jeep

Сицилія здригнулась. Мафія кинулась втікати. Все просто – на острові влаштували тест-драйв модельного ряду Jeep. Ох! Це було справді круто!

Все-таки прекрасна сицилійська земля – на площі 25 тис. кв. км ведуть помірно-лінивий середземноморський спосіб життя трохи менше 5 мільйонів людей. І це зовсім небагато. Здається, що поспішати їм нікуди, найбільш густонаселені області (Палермо і Катанія) знаходяться на різних частинах острова. Їдеш собі в сусідній район до дядечка на обід, сонечко припікає щоки, теплий вітер куйовдить волосся і бам – корок довжиною в ціле місто. Пояснюється просто – на кожного жителя тієї ж Катанії припадає мінімум одна машина. Як результат – малесенькі вулички забиті мініатюрними “фіатами” і ніяк не можна проїхати. Нічого приховувати – ми теж по незнанню попали у ці “черепашачі перегони”, але вчасно схаменулись – побачивши в перевулку між червоними дахами вершину вулкана Етна, різко рванули наліво і вже через півгодини прорвались на розігрітому Renegade Trailhawk на швидкісний хайвей, який веде до самої вершини сицилійського Везувія.

ЗІЙТИ З МАРШРУТУ!

Команда Jepp на прогадала з вибором місця для демонстрації їздових чкостей своїх дітищ. Наприклад, дорога до вулкану Етна сама по собі може збити з пантелику будь-якого автовласника – досвідченого і не дуже, на позашляховику чи ні. Це дійсно складний шлях. Щоб швидко піднятись на вершину та проминути багатокілометровий серпантин, потрібно покинути рівну трасу з гарячим асфальтом і відправитись у по-справжньому важке сходження по грунтовці з величезними валунами та вибоїнами. Хтось скаже: “Мудрий в гори б не звернув, мудрий гори б обминув”, але ця приказка явно не стосується тих, хто сидить за кермом Jeep. І тут справа не в тому що хочеться якомога швидше добратись до вершини і нагородити видом панорами острова, зовсім ні. Просто робочі конячки Jeep можуть дозволити собі прокладати дорогу там, де багато хто навіть не наважиться. Перевірили самі – вдалося!

ТОМУ ЩО МОЖУТЬ

Іншою метою команди Jeep окрім вулкана, що недавно прокинувся, була оффроуд-траса, створена природою і лише ледь-ледь підредактована командою FCA. Першим на старт відправився Renegade, продажі якого стартували в Україні восени 2014 року. Ми вже перевіряли його сили таспритність на крутих схилах в Грузії і повторення цього досвіду стало великим задоволенням. Бадьорий малюк Renegade вгризався в гостре каміння і зі всіх сил рвався із розмитої брудом колії, поливаючи шаром бруду Wrangler’а, який їхав за ним. Renegade продемонстрував справжній бойовий азарт! Між іншим, відчуття від такого тест-драйву неймовірні, а підкорення такого маршруту по силах кожному власнику Jeep. Тож вперед!

Даринка Литвинова

Група миючих присадок

Навіть за використання якісного бензину в паливній системі може з’явитися брудний осад.

Згідно з дослідженнями, які були проведені німецькою компанією Liqui Moly, у вузлах паливної системи автомобіля з часом з’являється брудний осад і нагар. Цікавим є те, що такий осад з’являється навіть тоді, коли водій використовує пальне виключно преміум-класу. А коли машину заправляють звичайним бензином кількість бруду помітно збільшується. Отримані в результаті дослідження дані, є особливо актуальними для наших заправок, де ризик отримати неякісне пальне залишається досить високим.

Враховуючи це, Liqui Moly розробила групу миючих присадок. В лінійці присадок представлено кілька препаратів, властивості яких орієнтовані на двигуни з різним степенем забруднення. Склад Injection Reiniger Light рекомендований для б/в машин з невідомою “долею”. Препарат Injection Reiniger Effectiv призначений для двигунів з вираженими експлуатаційними проблемами. Присадка Injection Reiniger High Performance – це спеціальний компонент ударної дії для ліквідації сильних забруднень.

Починати потрібно з огляду!

Почніть із зовнішнього огляду двигуна. Задубілі сальники коленвала або такі, що мають механічні дефекти, нещільно загорнутий масляний фільтр, постарілі прокладки піддону картера і клапанної кришки можуть стати причинами течі мастила. Явною ознакою того, що пора зайнятися герметичністю системи змащення служать помітні калюжки мастила під машиною після тривалої стоянки. Але в деяких випадках виявити протікання можна тільки при працюючому двигуні. Наприклад, якщо з якихось причин колінчастий вал має биття або в місці контакту з сальниками утворилося вироблення.

Зверніть увагу на вихлоп автомобіля. Дим сизувато відтінку з явним специфічним запахом перегорілого моторного мастила вказує, що готуватися потрібно до гіршого: вам не уникнути капітального ремонту двигуна, і причин, що пояснюють саме таке вирішення проблеми, набереться чимало, хоча бувають і більш прозаїчні причини.

НАДМІРНИЙ РІВЕНЬ МАСТИЛА

На масляному щупі не дарма є відмітки максимального і мінімального рівнів. Що відбувається при недоліку мастила, зрозуміло: починаються масляне «голодування» двигуна і підвищений знос його вузлів і деталей. Але чим погано, коли мастила в надлишку? Виявляється, мастилом не зіпсуєш тільки кашу. Колінвал починає при обертанні занурюватися в мастило, і відбувається ефект міксера, коли мастило збивається в піну, а крім того виникає масляний туман. При великих оборотах піна з туманом викидається через систему вентиляції картера у впускний колектор. На сучасних двигунах щоб уникнути подібних випадків застосовують спеціальні сепаратори і адсорбери, але при значній кількості піни і ці заходи виявляються марними. Так що рівень мастила в двигуні повинен бути строго між відмітками мінімуму і максимуму.

ВИКОРИСТАННЯ НЕВІДПОВІДНОГО ТИПУ МАСТИЛА

Після закінчення гарантійного терміну багато автовласників починають експериментувати з моторними мастилами, опираючись на авторитетну думку всесвітнього інформаційного агентства ОБС (одна баба сказала), не підозрюючи про те, що кожен двигун розрахований на використання мастила з відповідними експлуатаційними характеристиками, які в обов’язковому порядку зазначаються в керівництві з експлуатації. Тому, звичайно ж, не обов’язково шукати саме те мастило, яке заливалося в дилерському техцентрі під час гарантійного обслуговування, але як мінімум в’язкість по SAE, тип мастила (напівсинтетичне або синтетичне) і категорія якості API обов’язково повинні відповідати вимогам виробника авто.

НИЗЬКА ЯКІСТЬ МАСТИЛА

Сучасні мастила розробляються для високих навантажень і супутніх їм високих температур. Відповідно, одним із завдань виробників масел є зниження витрати мастила на чад шляхом підвищення його стійкості до високотемпературного окислення.

Фальсифіковані ж мастила виготовляють тільки з однією метою – принести їх творцеві побільше швидких грошей. Тому ні про який збалансований пакет присадок або високоякісне базове мастило мови бути не може, і окислюється таке мастило в двигуні не гірше за соняшникову олію, попутно завдаючи непоправної шкоди як системі змащення, так і всьому двигуну в цілому (читай – гаманцю власника). Тому, зустрічаючи в магазині каністру мастила, нехай навіть і відомого виробника, але за ціною набагато нижчою від ринкової, задумайтеся: а чому так дешево? Безкоштовний сир самі знаєте, де буває.

НЕРЕГУЛЯРНЕ ТЕХНІЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ

Міжсервісні інтервали придумані не дарма. У процесі роботи мастило окислюється, спрацьовується пакет присадок, утворюються нерозчинні продукти окислення та зносу тощо. І ось все це «багатство» циркулює по системі змащення, засмічуючи масляний фільтр. І коли він забивається остаточно, то відкривається перепускний клапан, пускаючи остаточно постаріле до того моменту мастило в обхід фільтра. Ось і виходить, що, начебто, мастило в піддоні картера є, але начебто його й немає. Крім того, забитий повітряний фільтр також може спровокувати несправності, які стануть причинами підвищеної витрати мастила. І взагалі, абсолютно не завадить кожен раз, заїжджаючи на СТО, проводити комплексну діагностику двигуна і його систем, тому що дуже часто причина витрати мастила криється зовсім не там, звідки ми її чекаємо.

НЕДОСТАТНЯ СТУПІНЬ ОЧИЩЕННЯ ВСМОКТУВАНОГО ПОВІТРЯ

Небезпека потрапляння у впускний колектор забрудненого повітря пов’язана не тільки із засміченням паливних форсунок на інжекторних двигунах або жиклерів карбюраторів. Дрібні абразивні частки, часом непомітні неозброєним оком, потрапляючи всередину циліндрів, стають причиною підвищеного зносу дзеркала внутрішньої поверхні циліндрів і поршневих кілець, що, в свою чергу, призводить до потрапляння масла в камеру згоряння.

Уникнути подібного досить просто. Правильно встановлений і своєчасно замінений повітряний фільтр, надійно з’єднані елементи впускного тракту не дозволять трапитися такої неприємності.

Але якщо вже з якихось причин подібне сталося, то без капремонту двигуна не обійтися.

НАДМІРНИЙ ТИСК КАРТЕРНИХ ГАЗІВ

У будь-якого двигуна, незалежно від його стану і року випуску, має місце явище прориву картерних газів. Це відбувається через те, що частина тиску, створюваного в камері згоряння, стравлюється в картер. З часом тиск в картері досягає величини, при якій масло починає продавлюватися в циліндри, зокрема через напрямні втулки клапанів. Крім того, при надлишковому тиску з картера евакуюється значний обсяг масляного туману, який через систему вентиляції клапана, при відсутності адсорбера, потрапляє у впускний колектор і далі в циліндри.

Причинами можуть служити зношені або залеглий (закоксовані) поршневі кільця, знос або задири поверхонь циліндрів, порушення геометрії циліндрів. Але це крайні випадки, що вимагають проведення капремонту. Часто подібне явище спостерігається при порушенні в роботі системи вентиляції картера.

НЕПОВНЕ ЗГОРЯННЯ ПАЛИВА

При порушенні в роботі паливної апаратури, системи запалювання або блоку управління двигуном і його датчиків, а також при несправності турбіни (якщо вона є) процес згоряння палива може бути порушений, або в циліндри буде надходити перезбагачена суміш. У такому випадку виникає ризик розчинення масляної плівки на стінках циліндрів і, відповідно, підвищеного тертя, що, в свою чергу, викликає підвищений знос елементів циліндро-поршневої групи. А ще незгорілі залишки палива можуть потрапити в картер двигуна, що призведе до розрідження масла і утворення відкладень, в тому числі і в масляних каналах. І знову гарантований підвищений знос.

Попередити виникнення подібної ситуації досить просто, особливо на машинах, не оснащених каталізатором. Всього лише потрібно регулярно проводити заміри токсичності вихлопу. Крім того, симптомами неповного згоряння служать почорнілі свічки і зниження характеристик двигуна. А у машин з системами бортової діагностики надлишок палива проявиться за показаннями лямбда-зонда (правда, для цього доведеться заїхати на станцію техобслуговування). До речі, для власників авто, оснащених каталітичним нейтралізатором, неповне згорання може піднести ще один дуже неприємну сюрприз: каталізатор буде перегріватися і передчасно вийде з ладу.

У будь-якому випадку ризик значно знижується при регулярному проведенні ТО.

НАДМІРНИЙ ТИСК МАСЛА

У силу різноманітних причин в системі змащення може виникати надмірний тиск масла, що неминуче призведе до його витікання через сальники і ущільнювачі двигуна, а також до продавлюванню всередину циліндрів. Причин безліч: несправність редукційного клапана, засмічення магістралей системи змащення, масло невідповідної (підвищеної) в’язкості тощо.

За винятком випадку із занадто густим маслом, всі інші причини можуть бути виявлені і усунені тільки фахівцями СТО.