Статті - В Україні введуть нові права

В Україні введуть нові права

В 2017 році в нашій країні повинні з’явитись водійські посвідчення єврозразка. Окрім зміненого зовнішнього вигляду вони міститимуть і більш вагомі новації.

Введення нових правил передбачено планом імплементації Директиви 2006/126/ЄС Європейського Парламенту і Ради від 20 грудня 2006 року про водійські посвідчення, затвердженим розпорядженням Кабміну України №114 від 18.02 2015 року. Цей документ вводить єдині для всіх країн-членів ЄС положення відносно видачі нацональних посвідчень водія для забезпечення їх взаємного признання і, як наслідок, подальшого спрощення вільного переміщення автомобілістів між країнам-членами ЄС. Директивою також затверджено технічний опис прав єврозразка, відрегульовані умови розміщення в них мікрочіпа, а також умови видачі посвідчень (вікові та кваліфікаційні) та їх періодичної заміни.

Термін дії – менше

Одна з найголовніших змін, яка очікує вітчизняних автомобілістів, - суттєве скорочення терміну дії прав. Згідно Директиви 2006/126/ЄС посвідчення категорій АМ, А1, А2, А, В, В1 і ВЕ будуть дійсні 10 років, С, СЕ, С1, С1Е, D, DE, D1, D1E – 5 років.

Щоправда, вищезгаданим документом передбачено, що можна збільшити термін дії прав категорій АМ, А1, А2, А, В, В1 та ВЕ до 15 років. Під час обміну прав водії обов’язково повинні будуть проходити медкомісію. Нагадаємо, що згідно діючого законодавства водійські посвідчення в Україні не залежно від категорії видаються на значно довший термін – 30 років.

Окрім цього директивою передбачені додаткові обмеження терміну дії прав (без вказування чіткого часу), які можуть вводитись у відношенні починаючих водіїв з метою підвищення безпеки руху, всіх водіїв – в якості міри впливу на злісних порушників ПДР або збільшення частоти проведення медперевірок, а також водіїв старше 50 років при відновленні водійського посвідчення – для направлення на курси підвищення кваліфікації і, знову ж таки, частіших медперевірок (при заміні посвідчення, в якогог закінчився термін дії).

Нові категорії

У водійських посвідченнях євррозразка з’являться дві нові категорії – АМ і А2. Зокрема, категорія АМ буде представляти право на управління двоколісними або триколісними транспортними засобами (ТЗ) з максимальною швидкістю на більше 45 км/год. А категорія А2 дозволятиме їздити на мотоциклах потужністю не більше 35 кВт (48 к.с.), співвідношення потужності/ваги яких не більше 0,2 кВт (0,27 к.с.)/1 кг. При цьому в документах єврозразка не буде існуючої зараз категорії Т, яка дозволяє в Україні керувати трамваями і тролейбусами.

Крім цього з 2017 року дещо зміниться мінімально допустимий вік для отримання певних категорія прав. Зокрема, зараз для видачі водійського посвідчення категорії А (управління мотоциклами) він складає 16 років, а буде – 20. Для категорії С (вантажівки) допустимий вік підвищиться з 18 до 21 року, СЕ (вантажівки, що експлуатуються з причіпами) – з 19 до 21 року, а для категорій D і DE (автобуси і автобуси з причіпами) – з 21 до 24 років. При цьому більш лояльними стануть вимоги до віку осіб, що керують легковими ТЗ і легкими вантажівками з причіпами – такі права можна буде отримати не в 19, а на рік раніше.

Медогляди

Показово, що вищезгаданою Директивою не передбачені обов’язкові медоглядидля отримання прав – в ній задекларовано, що претендента необхідно відправляти на них лише у випадку, якщо при проведенні елементарних тестів (наприклад, перевірці гостроти зору або слуху) будуть виявлені якісь фізичні відхилення.

Директива також встановлює єдині для всіх країн ЄС вимоги до фізичного стану водіїв. В порівнянні з діючим законодавством України є більш лояльні норми (зокрема, до осіб з цукровим діабетом, епілепсією, виразкою шлунка та дванадцятипалої кишки, захворюваннями нирок). Немає також обмеження по росту (в нас права не видаються особам, нижче 150 см).

Важливо відзначити, що Директива передбачає лояльніші вимоги і для осіб з обмеженими можливостями. Для цього введені спеціальні цифрові коди фізичних недоліків водія, які будуть вказуватись в правах (наприклад, кермування тільки в окулярах, зі слуховим апаратом, ортопедичним протезом тощо)., а також коди переобладнання ТЗ для водіїв з інвалідністю (ручна педаль газу або гальм, змінений важіль коробки передач, ручний ортопедичний апарат на кермі тощо). Також існують цікаві коди для починаючих водіїв – обмеження максимальної швидкості, заборона на поїздки в вепний час доби, на автомагістралях та інші.

Здача на права

Директива встановлює єдині для всіх країн вимоги до підготовки претендентів на отримання посвідчення водія, вводить вимоги щодо базової кваліфікації і підготовки осіб, які приймають екзамени на право кермування, а також уніфікує вимоги до амих екзаменів.

З цікавих вимог до кандидатів на отримання водійського посвідчення відзначимо здатність враховувати фактори ризику в залежності від різних дорожніх умов, розуміння карти автомобільних доріг, електронних навігаційних систем, знання методів визначення причин несправності та ін. На практичному екзамені буде оцінюватись не лише правильність управління транспортним засобом, а й вміння майбутнього водія перевірити рівень мастила, гальмівної і охолоджуючої рідин, правильність завантаження транспортного засобу тощо.

Згідно плану імплементації Директиви 2006/126/ЄС всі відомства, задіяні в процесі видачі прав, підготовки/перепідготовки водіїв, проведення медкомісій (МВС, Мінюст, МОЗ, Міносвіти та інші) повинні привести свої нормативні акти у відповідність з вимогами євродокумента.

Водійські посвідчення єврозразка повинні почати видавати у 2017 році, а всі старі посвідчення потрібно буде замінити на європрава до 19 січня 2033 року.

Юлій Максимчук

онлайн фильмы