Статті - Сила і слабкість `Саксона`

В лютому минулого року в Україну прибула перша партія із 25 британських бронеавтомобілів Saxon AT-105 компанії GKN, придбаних по 57 ти. доларів. Які ж їх тактико-технічні характеристики?

Історія виготовлення армійської броні GKN починається в 1767 році із залізничної компанії Dowlais з південного Уельса. До середини 60-х років ХХ століття GKN оформився як бренд автомобільних агрегатів. Після придбання фірм Birfield і Vandervell, що виготовляють коробки передач, ведучі мости, підшипники та виливки, він почав випускати автомобільну техніку. Після приєднання відомого  виробника колісних дисків і броньованих кузовів Joseph Sankey Ltd. з Тілфорда було відкрито військове відділення GKN Sankey Ltd. (з 1981 року - GKN Defence). Сьогодні компанія GKN Defence входить в концерн BAE Systems Land Systems.

saxon

КОНСТРУКЦІЯ

В якості донора для розробки багатоцільового БТР було взято 8-тонну повнопривідну вантажівку Bedford TM 4-4, яка випускається для британської армії з вересня 1980 року. Перші бронеавтомобілі AT-105 Saxon надійшли на озброєння МО Великобританії в 1983 році. В 1984 році близько 200 машин було експортовано в Бахрейн, Кувейт, Малайзію та Оман.

Конструктивно багатоцільовий БТР АТ-105 Saxon з бойовою масою 10,7 т споряджений несучим стальним броньованим корпусом з рознесеною стальною бронею (зовнішній шар 14 мм), броньованим склом і амбразурами для ведення вогню. В Saxon використана бронева сталь гетерогенного типу з поверхневою цементацією і в’язкою основою.

Сьогодні на ринку пропонуються моделі Saxon як з лівостороннім, так і з правостороннім кермовим управлінням, механік-водій розташовується спереду, двигун - зліва або справа від нього відповідно. Ззовні двигун захищений горизонтальними жалюзями. Радіатори системи охолодження прикриті лабіринтною бронею.

Додатково транспортний засіб для комфорту екіпажа і десанту обладнано кондиціонером, вентиляцією фільтруючого типу, а також автономним обігрівачем двигуна та салону.

ОЗБРОЄННЯ / ЗАХИСТ

В передній частині бронетранспортера розташована нерухома башта з люком та бійницею для ведення вогню з автоматичної зброї калібру 7,62 або 12,7 мм по наземних та повітряних цілях. Поруч знаходяться прилади для кругового спостереження.

В задній частині корпуса розміщене десантне відділення на 8-10 людей. В ньому вздовж бортів розташовані лавки. Для швидкої висадки десантна ззаду знаходяться подвійні двері. В якості альтернативи замість десанту на борт можна взяти до 2 тонн вантажу. Ще одні двері встановлені в боковій частині кузова зі сторони механіка-водія. В машинах сухопутних військ Великобританії на місці бокових дверей були зовнішні контейнери для майна десанту.

Бронювання автомобіля відповідає стандарту НАТО STANAG 4569 рівень 4, тобто витримує постріли зі зброї калібру 7,62 мм, а V-подібний профіль дна здатний послабити дію вибухової хвилі протитанкових мін та фугасів з масою вихубової речовини до 10 кг в тротиловому еквіваленті. До речі, бризковики AT-105 Saxon виконані із тонколистної сталі і у випадку підриву на міні відводять частину вибухової хвилі з-під дна машини. Посилити бронезахист можна за рахунок використання бронемодулів навісної пасивної броні. Бензобак також захищений - він вибухозахисний та кулестійкий.

ДВИГУН

В базовій комплектації БТР AT-105 Saxon комплектувався 6-циліндровим дизелем Bedford 500 робочим об’ємом 8,2 л і потужністю 150 к.с. при 2800 об./хв. Його максимальна швидкість - 96 км/год., а запас ходу без дозаправки - 480 км. Існували також версії Saxon з дизелем Perkins T6.3544 (195 к.с. при 2500 об./хв.) та 6,5-літровим бензиновим мотором Rolls-Royse B81 в 164 к.с. і автоматичною 5-ступеневою КП Allison HA-545. Вона містить одноступеневий гідротрансформатор Allison з функцією блокування і автоматичної зміни обертового моменту в діапазоні від 1:1 до 9:1.

Останні моделі бронетранспортера, які знаходились на озброєнні силового відомства Великобританії, комплектувались 6-циліндровим дизельним агрегатом Cummins 6BT з турбонаддувом. Робочий об'єм двигуна складав 5910 куб. см. і був здатний видавати максимальну потужність в 160 к.с. Він поєднувався з автоматичною 5-ступеневою КП. В БТР застосовується 2-ступенева роздаткова коробка Burman з пневмоприводом механізма відключення переднього моста.

ХОДОВА

Автомобіль має повний привід 4х4, який можна підключити з блокуванням міжколісних диференціалів. Передній і задній нерозрізний міст з планетарними колісними редукторами марки Dana-Spicer/GKN-Kirkstall SD66. Підвіска переднього моста Hendriсkson на двох, а заднього - на трьох півеліптичних ресорах з гідроамортизаторами і стабілізаторами поперечної стійкості. Сапуни мостів виведені вище рівня рами. Передавальне число головної передачі 5,89:1. БТР оснащений гальмами барабанного типу з пневмоприводом, ABS і авторегулюванням, системою запобігання замерзанню привода взимку. Енергоакумулятори гальм встановлені на обох осях. Автомобіль здатний подолати "стінку" висотою до 0,4 м, під'оми крутизною до 60% і броди глибиною до 1,1 м. Радіус розворота - 7,6 м. БТР "взутий" в кулестійкі шини Michelin G20 PILOT XZL 395/85 R20.

МОДИФІКАЦІЇ

Окрім командно-штабної машини, обладнаної комплектом засобів зв'язку і переговорним пристроєм салон-вулиця, існувала і ремонтно-евакуаційна версія бронеавтомобіля з 16-тонної лебідкою і фарою-шукачем, а для виконання поліцейських місій - патрульна машина зі спеціальним водометом. Всі вони комплектувались системою пожежогасіння. Існує варіант і санітарного бронеавтомобіля. Для використання в якості інженерної техніки БТР обладнали бульдозерним відвалом і спецзасобами для утворення проходів у загородженнях і розтягування завалів.

Єгор Вітровський

онлайн фильмы